Nederland wil Benelux-overleg over brandstofaccijnzen

Auteur: 
Johan Mattart
Category: 

Nederlandse overheid wil tanktoerisme afremmen ....

Nederland wil met België en Luxemburg rond de tafel zitten om de accijnzen op diesel en benzine dichter bij elkaar te brengen. Dat zou een einde moeten maken aan de schadelijke "grenseffecten" voor de Nederlandse pomphouders in de grensstreken. Transportbedrijven en particulieren tanken massaal in ons land omdat het daar flink goedkoper is.

De oproep komt van de Nederlandse staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes. Hij had het Nederlandse parlement juist daarvoor gemeld dat de schatkist vorig jaar 96 miljoen euro meer binnen heeft gekregen aan accijnzen op diesel en lpg dan in het jaar ervoor. Gekeken is naar de eerste elf maanden van het jaar. Het kabinet verhoogde begin vorig jaar de accijnzen op diesel en lpg ondanks fel protest van de oppositie en brancheorganisaties.

De Nederlandse oppositie was en is nog steeds fel tegen de accijnsverhoging omdat die zou leiden tot massaal tanken over de grens en faillissementen bij pomphouders en andere bedrijven in de grensstreek. Wiebes houdt vast aan de verhoging, omdat die geld oplevert dat de schatkist hard nodig heeft.

Volgens de VVD-staatssecretaris is het accijnsverschil met Duitsland maar 1 procent. Met België is er een groter verschil. Ons land gaat pas in 2016 de accijnzen op diesel verhogen, maar de federale regering besliste wel onlangs om het cliquetsysteem versneld in te voeren. Met dat systeem vloeit een deel van de prijsdaling van benzine en diesel naar de overheid door hogere accijnzen en wordt de val van de brandstofprijzen dus afgeremd. En dan is er voor Nederlanders nog de concurrentie uit Luxemburg, waar de accijnzen nog lager zijn.

De staatssecretaris wil daarom met de twee andere Benelux-landen om de tafel om te proberen de accijnzen dichterbij elkaar te brengen. Dan zouden de grenseffecten vanzelf verdwijnen.

 

(Bron : Belga)