Brandstoffenhandelaars en pomphouders niet langer in staat maximumprijzen petroleumproducten te respecteren

9 maart 2022
Vincent Orts

Enige oplossing : tijdelijk sluiten of verkopen boven maximumprijs

Sinds vorige week waarschuwt Brafco, de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars, er voor dat de huidige Programma-overeenkomst – die als basis dient voor de berekening van de  maximumprijzen van petroleumproducten in België – de bevoorrading van de burger in gevaar brengt (Zie : “Programma-overeenkomst bedreigt de bevoorrading van de consument” d.d. 4 maart jl.).

De situatie is er intussen niet op verbeterd. Tankstations die nog kortingen aanbieden, zijn vandaag nagenoeg volledig uit het straatbeeld verdwenen. Dit is nooit eerder gezien.

Vermits de aankoopprijs van diesel voor pomphouders en brandstoffenhandelaars ongeveer 5 à 6 cent/liter (excl. btw) hoger is dan de maximumprijs die aan de gebruiker mag worden aangerekend, en deze voor huisbrandolie zelfs ca. 15 cent/l hoger is dan de maximumprijs, verliezen de pomphouders en handelaars handenvol geld bij elke tankbeurt of mazoutbestelling.

Bovendien zijn de maximumprijzen die in België voor petroleumproducten momenteel van toepassing zijn, niet marktconform, maar gemanipuleerd door de zgn. K-factor.   Deze K-factor zorgt er voor dat, bij sterk stijgende prijzen op de internationale markten, deze niet volledig doorgerekend worden in de maximumprijs van de verschillende petroleumproducten . Zo werd, bij de prijsberekening deze morgen, geen rekening gehouden met de reële noteringen op het einde van de beursdag gisteren, maar werden deze eerst met 17% (!!!) verlaagd.  Het gevolg is dat de maximumprijzen, afhankelijk van het product,  momenteel 20 à 35 cent/l lager zijn dan deze die in normale marktomstandigheden van toepassing zouden zijn. Met andere woorden, de beschikbare distributiemarge – als er al een is – wordt voor de betrokken producten in dezelfde mate verminderd, wat vooral nefast is voor de laatste in de distributieketen, zijnde de pomphouder en de stookolieverdeler.

De kabinetten van de ministers van Energie en Economie zijn op de hoogte van het probleem en zoeken een oplossing. Intussen is het voor veel operatoren niet meer leefbaar, waardoor ze noodgedwongen hun zaak tijdelijk moeten sluiten of verplicht zijn boven de officiële maximumprijs te verkopen. 

Verkoop met verlies is niet enkel verboden, maar ook niet vol te houden ….